Raceupdate NK Akkrum 2024

Het hemelvaart weekend is weer voorbij en dus is de eerste race van het seizoen weer geweest! Het NK Zonnebootrace in Akkrum, ondertussen een jaarlijkse traditie, heeft weer plaatsgevonden.

Voordat we goed aan de race mee konden doen moest er nog wel het één en ander gebeuren. De aandrijving moest nog in elkaar worden gezet na een revisie, de spatrand moest geplaatst worden op de boot en de telemetrie module en MPPT module moesten nog in elkaar. Alles kon worden uitgevoerd op de avond voor de rit naar Akkrum. Er zou ter plekke een testvaart worden uitgevoerd om te controleren of alles correct functioneert.

Donderdag was de voorbereidingsdag. Op deze dag pakken we al het benodigde gereedschap en onderdelen in, wordt de trailer aangehaakt en gaan we op weg richting Akkrum. Eenmaal aangekomen hebben we onze tenten opgezet en de inrichting daarvan uitgedacht. Daarna volgt altijd de veiligheidskeuring, waarbij de organisatie checkt of alle veiligheidsvoorzieningen aanwezig zijn en of die correct werken. Denk aan een toeter en een peddel, maar ook of het dodemanskoord de motor uitschakelt wanneer het koord wordt uitgetrokken. Dit hebben we inmiddels al vaker gedaan met eerdere races, dus die passeerden we in één keer. Hierna was er tijd om een laatste testvaart te maken. De testvaart is zonder kapotte onderdelen doorlopen, maar er viel wel iets op aan het verbruik van de motor. Deze lag een stuk hoger dan de vorige races. Waar het precies aan lag was ons echter onbekend. Mogelijk was het de vertragingskast die veel weerstand had, maar dat wisten we niet zeker. De dag werd afgesloten met het palaver, waar we van de organisatie de laatste belangrijke informatie kregen voor de volgende twee racedagen. In principe waren we klaar voor de eerste racedag, maar het zat ons toch niet lekker dat het verbruik zo hoog was tijdens de testvaart. Daarom hebben we ‘s avonds laat op de camping, waar ook een borrel aan de gang was, de aandrijving open gehaald en de vertragingskast vervangen met een reserve. Dit leek een goede zet, want de vertraging liep zwaarder dan de bedoeling was. Snel is de aandrijving weer in elkaar gezet en zijn we gaan slapen.

Vrijdag, racedag 1

Op vrijdag maakten we ons op voor de eerste wedstrijddag. De endurance stond op het programma: een lange tocht van 52 km van Akkrum naar Grou, terug naar Akkrum en daarna nog een lus naar het zuiden. De voorbereidingen die ochtend liepen ook weer soepel en de boot lag vroeg in het water. Daarnaast hebben we een auto klaargezet met de benodigde gereedschappen voor een eventuele spoedreparatie en daarna konden we van start, iets na 10:30.

1.

We hadden, net als vorig jaar, twee teams opgezet: Media en Strategie. Het team van media zou met 3 man sterk de boot met auto volgen en op mooie plekken langs de route fotograferen/filmen voor onze socials. Het team van strategie zou vanuit de paddock op de camping bezig zijn met het berekenen van de optimale snelheid, en dus onze strategie.

Dit jaar was er iets anders aan de strategie. Er waren twee strategen uitgenodigd van de zonneauto’s van het Solar Team Twente en het Top Dutch Solar Racing team, namelijk Mark en Jakob.

2.

Ons strategie team en de twee strategen hadden er zin in om een strategie te bepalen voor de solarboot. Vooral omdat zij alleen maar ervaring hebben met een zonneauto en die natuurlijk heel anders omgaat met energie. Het strategie team hield in de gaten hoeveel vermogen we opwekten met de zonnepanelen in het zonnige weer, hoe snel de accu leeg liep en hoeveel afstand we nog moesten varen. Helaas was er een kleine tegenslag en dat was doordat onze telemetrie de informatie niet naar ons online dashboard uploadde. Hierdoor hadden we geen realtime informatie, maar moest de piloot de info van het display aan boord handmatig doorspelen aan de strategie. Middels meerdere scripts rekenden we elke keer uit hoe hard we konden varen. Het uitgangspunt is altijd met een lege accu over de finish komen. In het begin van de endurance waren we nog iets terughoudend met de snelheid, namelijk 17 km/h, in verband met de leeftijd van de panelen, de leeftijd van de accu en het hogere verbruik van de aandrijving. De eerste twee hebben te maken met degradatie van de materialen. We hebben vorig jaar een accu test laten uitvoeren en hierdoor weten we wat de degradatie nu is. Hier kunnen we procentueel een waarde van nemen, aangezien we een jaar verder zijn. Ook wel de worst case waarde. Voor de panelen konden we berekenen aan de hand van eerdere opgeleverde vermogens wat de degradatie zou zijn en hier rekening mee houden.

Ondanks het gebrek aan online data konden we met de handmatig doorgegeven gegevens toch een inschatting maken van het verbruik van de boot. Hieruit bleek dat we de avond ervoor een goede keuze hadden gemaakt om de vertragingskast te vervangen. We voeren namelijk een stuk efficiënter dan tijdens de testvaart een dag ervoor! Door deze nieuwe informatie konden we een aantal nieuwe inschattingen maken wat betreft de snelheid: deze mocht omhoog naar 18 km/h.

Ook kwam er goed veel zonkracht binnen op onze panelen en bleek ook hieruit dat de eerdere worst case berekening, ook echt worst case was. Er kwam meer binnen dan verwacht. We kwamen tot de conclusie dat de panelen beter presteerden dan eerst berekend. Nog een voordeel voor ons en we konden de snelheid weer iets verhogen naar 19 km/h. En lagen nog steeds net achter Whisper Power en voor Solarteam Sneek. Het was erg spannend.

Toen kwamen er grotere stukken langzaam vaargebied. Hier moet je 6 km/h varen en betekent dat je de accu goed kan bijladen. Doordat de route eerdere jaren geen snelheidslimieten bevatte en we hetzelfde routebestand als vorig jaar gebruikten, hebben we ons hierop verkeken. Gedurende het langzaam vaargebied werd daarom de strategie bijgesteld, dat gaf gelukkig even tijd om de nodige berekeningen te doen. De conclusie was dat als er nu geen snelheid zou worden gemaakt, de accu aan het einde van de race niet leeg zou zijn en dat we aan het einde eventueel geen sprintje meer konden maken voor de finish vanwege de dalende accu spanning. “Plankgas!”, klonk het dus over de portofoon app. En de piloot volgde dit meteen op. De snelheid ging naar een respectabele 21 km/h. Vlak voor we Akkrum ingingen liepen we in op Whisper Power, maar ook Solarteam Sneek liep op ons in. Het zou erg spannend worden in de laatste meters tot de finish!

3.

Eenmaal de finish in zicht werd de laatste bocht ingezet om onder de boog door te varen. En precies op dit moment was de accu leeg en stopte de motor ermee. De boot samen met de piloot dobberde de laatste 5 meter onder de boog door. Dit was perfect! We zijn uiteindelijk om 13:50 uur gefinisht zonder problemen of reparaties. En ook nog als eerste boot zonder draagvleugels, een goede prestatie vinden we zelf! Het was spannend om te weten welke plek behaald was. Iedereen heeft namelijk een andere starttijd en daardoor konden we niet inschatten of we op plek 2, 3 of 4 geëindigd waren. In de avond kwam de uitslag: we waren 2de geworden! Met 0:55 seconden tot plek 3: Solarteam Sneek. En 2:00 minuten tot Whisper Power op plek 4 was dit echt een spannende race. Op plek 1 zat Sunflare Solarteam, maar die vleugelen en zijn daardoor zeer efficiënt.

4.

In de avond werd onze troef net op tijd geleverd voor de sprint, namelijk de nieuwe spint schroef. Deze zouden we samen met de motor uitwisselen voor de sprint van zaterdag. Omdat je met het sprint element een hoge topsnelheid wil laten zien en deze onderdelen minder efficiënt zijn voor een endurance. We hebben de onderdelen gewisseld en getest. Dit ging allemaal zeer voorspoedig. Er wordt voor alle racedagen een dagverslag gemaakt, zo ook vrijdag. Deze kan je hier bekijken.

Zaterdag, racedag 2

De volgende dag, zaterdag, stonden er twee onderdelen op het programma. Het eerste onderdeel was het “Rondje Akkrum”: in een uur tijd zo veel mogelijk rondes door het dorp varen. Wat leuk is aan deze race is dat de rondes slechts 1,7 km zijn en het publiek de boten vaak voorbij ziet komen. Later die middag stond de sprint op het programma, waar we een traject van 350 meter zo snel mogelijk, en dus op hoge snelheid, moesten afleggen. Het Rondje Akkrum begon met een korte hardloopwedstrijd van ongeveer 1 km. Nieuw dit jaar was 40 meter zwemmen. De hardloper tikt de zwemmer aan, waarna deze mag vertrekken. De zwemmer komt aan de overkant uit het water en sprint de laatste meters om vervolgens de boot aan te tikken. Dan mag er gestart worden met varen. Hiermee is het de bedoeling dat er geen chaos ontstaat bij de start en de boten wat meer verspreid vertrekken vanaf de startlijn.

5.

Het team van strategie was bij de race om te bepalen hoe hard we konden varen en het team reparaties was halverwege de route gestationeerd voor als er iets mis zou gaan. Er was van tevoren bepaald dat door het inzakken van de accuspanning, we beter direct volle snelheid konden varen om het continu bijstellen van snelheid zoals gisteren te voorkomen. We konden als 6e vertrekken en begonnen met een goede snelheid van zo’n 25 km/h. Dit zakte naarmate de accuspanning daalde steeds iets verder in. Na een uur was dit nog 22 km/h, waar we nog best tevreden over waren. Met nog 1 minuut op de klok en bijna bij de finish zette het HAN solarboat team een inhaalactie in. Er ging iets fout waardoor de boot plotseling 90 graden draaide en richting de kant vaarde. De HAN solarboot kwam met een klap terecht op een rubberboot die (gelukkig) aan de zijkant lag. Was die er niet dan waren ze met zo’n 30 km/h tegen de kant gevaren en waren er hoogstwaarschijnlijk ongelukken gebeurd. Door dit incident werd de race met rood afgevlagd, wat resulteerde in het niet meetellen van het laatste rondje en hadden wij 9 rondjes gevaren. Goed voor een 4de plek, niet slecht.

6.

Hierna kwam nog het sprint onderdeel. We hebben na het rondje Akkrum de boot uit het water gehaald en de motor en schroef gewisseld. Dit moest met enige tijdsdruk, namelijk een uur. Na het wisselen is de boot in het water gelegd en vonden we het verstandig om even te testen wat de motor deed. Na een tweede keer een beetje gas geven ging het echter mis en maakte de aandrijving een vreemd geluid. We hebben de boot uit het water gehesen en het bleek dat de aandrijving drie slagen was losgedraaid. We hebben de boot weer uit het water gehaald en alles gedemonteerd. De motor rook verbrand en er stond water in het staartstuk. We hebben overwogen om met de andere motor te varen, echter maten wij over de 3 fase pinnen van de motor een lage weerstand en was het onverstandig om met de endurance motor te gaan varen. De kans was dat deze motor ook zou doorbranden, of dat de motorcontroller zou doorbranden. Hierdoor hebben we de sprintrace niet kunnen varen, helaas. Dit kost veel punten voor het klassement. Van elk onderdeel werden vervolgens de punten bij elkaar opgeteld om de winnaars van het gehele weekend te bepalen. Daar kwamen de volgende winnaars uit: 1e plek was voor Sunflare Solarteam, de 2de plek was voor Whisper power en de 3de plek was voor Solarteam Sneek. We hebben toch nog een 4e plek behaald in het klassement met 12 deelnemende boten. Er werd nog omgeroepen bij de uitreiking dat deels door problemen bij ‘een ander team’ Whisper power 2de was geworden. We baalden flink, waarschijnlijk hadden we op het podium kunnen eindigen als we de sprint niet waren uitgevallen. Wel zijn we eerste geworden als niet-vleugelde (dus snijdende) boot, dat vinden we nog steeds een leuke prestatie. Ook van deze dag is een videoverslag gemaakt. Deze kan je hier bekijken.

Ondanks het verliezen van een podiumplek was het een hele mooie afsluiting van een fantastisch raceweekend, waar we ook heel veel plezier hebben gemaakt met de andere teams en natuurlijk vrienden, familie en sponsors die kwamen kijken, waarvoor dank!

7.

We gaan nu de komende 3 weken kijken naar een oplossing voor het losdraaien van de aandrijving en willen dit voor de race van Terneuzen opgelost hebben. Deze is in het weekend van 7 juni.

Tot de volgende race en tot volgend jaar in Akkrum!

Andere updates

Maandupdate juni/juli 2024

Na het testen in Terneuzen blijkt dat er uit de Xsens geen data uitkomt. De CANBUS wordt volledig plat gelegd wanneer de Xsens aan onze bus wordt gehangen. Hier hebben we afgelopen maand wat testen me...

Lees meer >>

Maandupdate mei 2024

Mei was vooral weer een maand die in het teken stond van het NK Akkrum. Hiervan is een race update geschreven en kan je hier vinden. Maar voordat we mee konden doen aan het NK moest de volledige boot ...

Lees meer >>

Maandupdate april 2024

We hebben voor dit komende seizoen nieuwe team kleding. De oude team kleding was al een aantal jaren oud en begon er slechter uit te zien. Tevens met de nieuwe sponsoren voor dit jaar moet dit opnieuw...

Lees meer >>

Maandupdate maart 2024

We hebben deze maand de Xsens voor het eerst kunnen testen. Dit was buiten de boot, maar alsnog nuttig om te zien hoe deze reageert op beweging. Het programma laat een blokje zien voor de weergave van...

Lees meer >>