Maandupdate april 2024
We hebben voor dit komende seizoen nieuwe team kleding. De oude team kleding was al een aantal jaren oud en begon er slechter uit te zien. Tevens met de nieuwe sponsoren voor dit jaar moet dit opnieuw bedrukt worden. We hebben dezelfde kleuren aangehouden, volgens onze huisstijl.

Voor de testvaart van de draagvleugels die deze maand gepland staat moesten de servo control bordjes nog elektrisch aangesloten worden. Dit hebben we eerst tijdelijk moeten doen, maar het is gelukt. Hierdoor ziet het er niet super netjes uit.

Nadat de servo bordjes waren aangesloten en werkten in de boot en de servo goed konden bedienen hebben we deze nog ingesteld. Je kunt ze programmeren via de laptop met een programma van de ontwerper ervan. Hierna konden we ons klaarmaken voor de testvaart.
De boot is op de trailer gezet en we zijn naar onze testlocatie gereden in Appelscha. Hierbij hebben we de vleugels eronder gezet op locatie, anders past deze niet op het huidige bokje. Er zijn plannen om deze aan te passen voor de draagvleugels, maar niet op korte termijn.

Eenmaal in het water konden we een stuk varen om te kijken hoe de boot nu reageert met de vleugels eronder. Het eerste ding wat onze piloot opviel is dat de boot ongelooflijk direct stuurt door de struts eronder.

Daarna gingen we snelheid maken en de potmeter voor de stand van de servo bedienen. Het resultaat was super goed en de boot kwam goed en stabiel uit het water!

Met dit resultaat zijn we super blij en hebben zin om verder te gaan met het verder uitwerken van het elektrisch vleugelen. Tevens zal er een nieuw deel komen voor de aandrijving, zodat hier ook een vleugel in verwerkt zit die kan worden bediend.
Voor het NK Akkrum op 10 en 11 mei hebben wij ons voorgenomen om naast een endurance schroef ook een sprint schroef te gebruiken. Hiermee kunnen we dan ook goed meekomen in de sprint races. Hier is de endurance schroef niet voor gemaakt.
Er is een blad ontwerp gemaakt aan de hand van de gegevens van de boot, zoals weerstand van de romp tijdens het varen en de kracht die de schroef moet produceren. Het blad design is op onze naaf (middelste deel) gezet en hier is een 3D model uitgekomen dat geproduceerd kan worden.

Het laten cnc frezen van een schroef is een bewerkelijk proces. Maar wel super interessant om te zien.

Tot slot gaan we ons voorbereiden op de race in Akkrum. We hebben nog wat punten open staan, maar we hebben vertrouwen dat dit allemaal gaat lukken. Tot in Akkrum!
