Maandupdate september 2021

Afgelopen maand hebben we best een belangrijke wijziging uitgevoerd. Dit was namelijk het communicatienetwerk in onze boot, namelijk CAN bus. Hiermee communiceren verschillende onderdelen met elkaar om informatie door te geven. We hebben al een tijdje geleden bedacht hoe we het wilden hebben, en moesten toen de juiste stekkers uitzoeken en een printplaatje ontwerpen en bestellen. Het was echter niet in etappes om te bouwen, maar het moest in één keer. Daarom moesten we wachten tot alles klaar lag en konden we dan pas aan de slag.

Omdat we het best wel belangrijk vinden dat alles er netjes in zit, overzichtelijk blijft, maar ook voldoende flexibiliteit biedt voor toekomstige uitbreidingen, hebben we voor het CAN bus netwerk ook een printplaatje ontwikkeld. Zo’n netwerk moet namelijk van apparaat naar apparaat worden verbonden en doorgelust. Maar elk apparaat heeft zo z’n eigen aansluiting. Daarom hebben we de volgende PCB ontwikkeld. Hiermee kunnen we op verschillende manieren aansluitingen maken, zoals een RJ45 connector en JST of dat er voeding kan worden gehaald van het printje. Hierdoor ziet het er altijd netjes uit! pcb-canbus

Zoals bijvoorbeeld in de telemetrie module:
tlm-module-nieuwe-canbus

Een ander ingrijpende verandering die we maakten was één van de meest belangrijke signalen in onze boot: namelijk de gashendel. Begin van de maand ging er helaas iets mis met een aansluiting op de motorcontroller. De motorcontroller moet met het signaal van de gashendel namelijk de motor op de juiste snelheid laten draaien. Voorheen konden we de gashendel direct aansluiten op de motorcontroller, maar die ingang is helaas kapot gegaan. Daarom moesten we het signaal nu wel gaan sturen via CAN bus! Dat was voor de toekomst al wel het plan, maar hebben we nu even naar voren gehaald in de planning.

Om dit voor elkaar te krijgen gebruiken we het Magenta-bordje waar we eerdere updates ook al over geschreven hebben. Hierop zit een microcontroller die we kunnen programmeren waarmee we het signaal van de gashendel ontvangen, en vervolgens via CAN bus versturen naar de motorcontroller. Met een dergelijk belangrijk signaal wil je natuurlijk niet dat er per ongeluk een bug in zit waardoor de boot ineens met 100% gas vooruit gaat... Maar met goed testen is dat allemaal goed gelukt. Daarnaast maakte deze nieuwe manier ook nog een leuke functie mogelijk, namelijk de “slow mode”. Wanneer de slow mode aangezet wordt, kun je nog maar maximaal 30% gas geven. Daarmee kun je ongeveer 9 km/h varen. Ideaal als we bijvoorbeeld in de haven zijn of iemand anders in de boot laten varen. Mocht er iets geks gebeuren met de gashendel, dan gaat de boot in ieder geval een stuk minder hard ;-)

Tot slot in september: de enige Solar Sport One race van dit jaar! We hebben er ook een hele update over geschreven, maar het was weer een hele leuke race! Wel is er twee keer iets kapot gegaan. Eén keer was de gehele aandrijving 180 graden gedraaid, en de tweede keer had de schroef het begeven. Meer daarover lees je in de raceupdate!

sso-groningen-race-foto-jurre

Andere updates

Maandupdate december 2021

Afgelopen maand zijn we bezig geweest om een testopstelling te maken voor de hoogtesensor. Deze sensor moet gaan meten hoe hoog de boot boven het water is. Wanneer we namelijk met hydrofoils varen moe...

Lees meer >>

Maandupdate november 2021

Afgelopen maand, in november, zijn we eigenlijk “van start” gegaan met het nieuwe seizoen. Natuurlijk hadden we daarvoor ook al wat nieuwe projecten opgepakt én lopen er op dit moment nog een aantal p...

Lees meer >>

Maandupdate oktober 2021

We hebben ons team uitgebreid! Sinds oktober is Damian Wierenga één van de zes teamleden van Spectrum Solarteam. Damian heeft de afgelopen jaren ervaring in het solar boat racen opgebouwd bij het Youn...

Lees meer >>

Raceupdate Groningen 2021

Afgelopen week mochten we weer! Vrijdag 24 september organiseerde Solar Sport One een race in Groningen, de eerste (op Portugal na) sinds de corona maatregelen. Voorafgaand hadden we nog wel wat updat...

Lees meer >>