Maandupdate september 2020

Afgelopen maand stond aanvankelijk in het teken van de voorbereidingen voor de enige race van 2020, op 9 en 10 oktober. Echter is deze race geannuleerd vanwege de aangescherpte coronamaatregelen. Daarom staan alle neuzen nu gericht op het seizoen van 2021!

Brainstorm en meerjarenplan

Om met elkaar te bekijken welke werkzaamheden we de komende jaren willen gaan uitvoeren, zijn we een dag bij elkaar gaan zitten om dit met elkaar te bespreken. Nadat we wilde ideeën hebben geopperd en genoteerd, hebben we deze gezamelijk gedestilleerd tot een goed plan om uit te voeren. In het kort komt het er op neer dat we alle onderdelen willen re-engineeren. Dit spreiden we uit over een aantal jaren, zodat we 2024 varen met een boot waarbij alle onderdelen nieuw zijn ten opzichte van onze huidige boot. In de jaren er tussen ontwikkelen we een aantal belangrijke onderdelen, zoals een nieuwe aandrijving en een nieuwe accu, en die passen we direct toe op onze huidige boot. Daarmee worden we elk jaar een stukje beter en hebben we een realistische planning om alle ontwikkelingen uit te voeren!

Testvaart

Maar ook op de korte termijn zien we natuurlijk veel verbeteringen. Dit jaar, 2020, hebben we nog niet veel gevaren en daarom vonden we het tijd voor een testvaart! Op 12 september zijn we bij Drachten het water op gegaan.
We zitten met twee personen in de boot om het euvel te vinden
We hadden helaas namelijk nog steeds te maken met een kleine lekkage. Zoals je ziet zitten er 2 personen in de boot, zodat Mark achterin de boot kon kijken waar het nu eigenlijk mis ging. Dit bleek zeer effectief en hebben we een aantal plekken kunnen uitsluiten en ook het daadwerkelijke euvel gevonden. Even dichten en het is opgelost!

Dodemansknop

In de afgelopen jaren hebben we regelmatig last gehad van haperende dodemansknoppen. Niet alleen gevaarlijk wanneer er echt iets aan de hand is, maar ook niet fijn bij de keuringen. Voor elke race moeten we namelijk aantonen dat alle veiligheidsvoorzieningen goed werken, dus ook de dodemansknop. Hoewel we die al meerdere keren hebben vervangen door een nieuwe ging het regelmatig mis. Daarom heeft Lars zelf een dodemansschakelaar ontworpen en die werkt als een trein!

Met behulp van een ‘normale’ (betrouwbare) tuimelschakelaar en een aantal 3D-geprinte onderdelen kunnen we nu met een gerust hart varen én naar de keurmeester.

Telemetrie

De telemetrie heeft ook haar aandacht gekregen deze maand. Eerder heeft de telemetrie al gedraaid, maar toen hebben we een aantal ‘shortcuts’ genomen. Deze shortcuts zijn er nu uitgehaald en we hebben het nu zo aangesloten en geprogrammeerd zoals het is bedacht.
Het LCD scherm is geïnstalleerd
Een van de dingen die hier bij hoort was het installeren en draaiend krijgen van het lcd-scherm in het dashboard. Dit stond niet zo hoog op het prioriteitenlijstje, waardoor dit al een aantal keren is uitgesteld. Het scherm is nu geïnstalleerd en met een kleine update van de software kan de bestuurder hierop nuttige informatie zien!

Andere updates

Maandupdate augustus 2021

Augustus begon voor ons met de voorbereidingen voor een racedag op het Sneekermeer. We zijn op 7 augustus namelijk gaan varen met een 5-tal andere teams! We hebben onderling wat wedstrijden gedaan, na...

Lees meer >>

Raceupdate Sneekermeer 2021

Omdat dit jaar, uiteraard vanwege de coronabeperkingen, geen echte races mogelijk zijn hebben we zelf een racedag georganiseerd! We hebben 5 andere teams enthousiast gekregen om gezamelijk op 7 august...

Lees meer >>

Maandupdate juli 2021

Een hoogtepunt op het gebied van elektro deze maand: onze nieuwe printplaat is bezorgd! Het gaat dan om “Magenta”, een printplaat die we hebben ontwikkeld om allerhande taken in onze boot op zich te n...

Lees meer >>

Maandupdate juni 2021

Juni begon voor ons met een hele mooie race in Portugal! Na de nodige voorbereidingen aan de boot voor deze race, hebben we 4 onderdelen verspreid over 3 dagen geracet. Namelijk: een duurrace van 1 uu...

Lees meer >>