Raceupdate Groningen 2021

Afgelopen week mochten we weer! Vrijdag 24 september organiseerde Solar Sport One een race in Groningen, de eerste (op Portugal na) sinds de corona maatregelen. Voorafgaand hadden we nog wel wat updates die we wilden uitvoeren aan de boot, waaronder het canbus netwerk, waarover verschillende componenten met elkaar communiceren. Daarnaast was ook nieuw: ons gashendel signaal verliep nu over het canbus netwerk, in plaats van directe bedrading tussen de gashendel en de motorcontroller.

Dat laatste was toch wel een beetje spannend. Een dergelijk belangrijk signaal moet natuurlijk wel goed werken, en niet haperen of per ongeluk naar 100% gaan… We hadden echter genoeg vertrouwen dat het goed werkte, omdat we voor het implementeren enkele tests hebben uitgevoerd. Die verliepen allemaal positief! De laatste voorbereidingsavond verliep soepel en we waren, tot onze eigen verrassing, vroeg klaar. Dat is tot nu toe altijd anders geweest, dus dat beloofde veel goeds om donderdag bij de technische keuringen te verschijnen.

De technische keuring bestaat uit drie onderwerpen: mechanisch, elektrisch en veiligheid. Bij de mechanische keuring wordt vooral gecheckt of alles op de juiste manier gemonteerd zit en of er niet te veel speling op bijvoorbeeld het stuursysteem zit. Bij de elektrische keuring controleren ze logischerwijs het elektrische systeem, dat het netjes en veilig in elkaar zit zodat er geen brand en dergelijke kan ontstaan, en dat de noodstop naar behoren werkt. Tot slot de veiligheidskeuring, waarbij wordt gekeken of je de juiste attributen aan boord en binnen handbereik hebt, zoals een peddel, zwemvest en brandblusser.

Ook was dit het moment dat we onze nieuwe schroef konden monteren, die Wytse van DB-20 Solar Boat Racing voor ons heeft gemaakt!
IMG_20210923_122654%20%281%29

Op een paar punten kwamen we niet in één keer door de mechanische keuring, maar gelukkig waren het dingetjes die gemakkelijk op te lossen waren. We kregen zelfs een compliment over de netheid van ons elektrische systeem, dat vonden we fijn om te horen. Na een uurtje aanpassingen doen, was dat ook opgelost en konden we ons registratienummer in ontvangst nemen!

Vrijdag was het race day! Een volgepakte dag, waardoor we vroeg moesten beginnen met de endurance. Die startte uiteindelijk wat later dan gepland, waardoor we om 8:45 vertrokken. De opzet van de endurance was deze keer anders dan normaal. Voorheen werd er een route uitgezet, die je zo snel mogelijk moest varen. Deze keer zat er nog een extra tactisch element in verwerkt. Je kon namelijk zelf je route samenstellen bestaande uit verschillende opties. Dus de taak om zo veel mogelijk kilometers af te leggen, maar wel op tijd bij de finish te zijn.
IMG_1167
De 4 teamleden op de wal probeerden de beste route uit te stippelen en dit door te geven aan Mark, onze schipper. Helaas was de telemetrieverbinding direct na de start uitgevallen, waardoor we eerst moesten navragen wat bijvoorbeeld het huidige accupercentage was, de snelheid en het verbruikte vermogen. Na 2 uur en een kwartier varen finishten we 3 minuten voor de deadline! Op het eerste gezicht waren we best tevreden met onze strategie, al hadden we wel nog 14% batterij over, dat had wat minder mogen zijn. Later bleek echter dat we op dit onderdeel toch 4e zijn geworden. Hoewel we dus wel de hele endurance hadden gevaren, hadden we uiteindelijk net zo veel kilometers gemaakt als veel andere teams. Maar zij waren wel wat eerder gefinisht, wat er toe leidde dat zij boven ons eindigden. Volgende keer proberen we dus een andere strategie ;-)

Vanwege de beperkte zon hoeveelheid in september, hadden we na de endurance de mogelijkheid om op te laden. Zo hebben we dankzij de lader onze accu weer tot ongeveer 40% kunnen vullen. Vlak na het laden werd het echter beduidend lichter in de lucht en konden we dankzij de zonnepanelen het accupercentage nog wat verder omhoog brengen!

Het middagprogramma begon met een tour door de Groningse diepenring. Die vaarden we echter niet zelf, maar Olympisch roeier Melvin Twellaar mocht in onze boot stappen! Na een korte uitleg kon Melvin op weg in de diepenring en tijdens de tocht kwam de zon door, waardoor we nog weer extra konden opladen.
IMG_3030

Het volgende onderdeel waren de slaloms, waarvan het principe natuurlijk al snel duidelijk is. Zo snel mogelijk heen en weer varen, en ondertussen om de boeien slalommen. Hiervoor had ieder team twee pogingen. Bij onze eerste poging kwamen we halverwege echter plotseling compleet tot stilstand. Echter konden we nog wel zelf rustig terugvaren naar de finish en vervolgens naar de kant. Wel moesten we achteruit gas geven om vooruit te komen… Dit was ook direct een hint naar wat er was gebeurd: het hele staartstuk was 180 graden gedraaid onder de boot! Het bleek dat de stuurschijf niet vast genoeg gezet was op de as van het staartstuk. Het was gelukkig snel op te lossen door het staartstuk weer terug te draaien en hem deze keer strakker vast te draaien! Na nog geen 5 minuten lagen we weer klaar voor de tweede slalom die we zonder problemen hebben kunnen finishen.
WhatsApp%20Image%202021-09-24%20at%2015.09.01
IMG_3214

Ook voor de match races hadden we twee pogingen. De match race is een 1-tegen-1 race over een parcourstje en de boot die het snelste is wint. De eerste race was tegen Whisper Power Solar Team en we gingen snel van start en lagen voor! Tot we het laatste rechte stuk op maximale snelheid richting de finish gingen. Deze eindsprint kwam abrupt ten einde, toen we voor een tweede keer stil kwamen te liggen. Terwijl de boot werd terug gesleept naar de kant speculeerden we of het de schroef kon zijn. Samen met andere teams tilden we direct de boot uit het water om te zien wat er aan de hand was. En het was inderdaad wat we dachten: een probleem met de schroef. Die draaide door, waardoor de boot niet meer vooruit kwam. Gelukkig waren we voorbereid en hadden we de reserveschroef al klaar liggen. Binnen een paar minuten zat die er op en konden we klaar gaan liggen voor een tweede match race.
MG_5388

De tweede, tegen Sunflare, deden we wel iets rustiger aan, om er voor te zorgen dat niet ook deze reserveschroef kapot ging. Dat lukte prima, maar zorgde er wel voor dat we deze match race niet wonnen.

Tijdens de sprint gingen we er weer vol voor! De top snelheid werd gemeten met een lasergun. De hoogst gemeten snelheid telde als resultaat. Opvallend was dat onze eigen meting middels GPS nogal afweek van de meting van de organisatie. Wij hebben namelijk maximaal 34 km/h gemeten, waar de organisatie met 27 km/h kwam. Het blijkt dat de lasergun de reflecties niet goed kan waarnemen van de positie die de organisatie meet. Navraag bij andere teams gaf hetzelfde resultaat. Ook zij waren in de praktijk sneller dan wat de organisatie meette.

De tweede poging om een zo hoog mogelijke snelheid neer te zetten bracht echter weer hetzelfde probleem met zich mee als voorheen met de schroef, deze draaide opnieuw door. Dat hadden we al wel verwacht, omdat het exact dezelfde was. Maar omdat het toch de laatste sprint is, kon dat weinig kwaad. Deze keer lukte het nog wel om zelf terug naar de kant te varen en zelfs terug naar de helling ging prima, al ging het niet zo snel.

En zo kwam er met de prijsuitreiking, waar bleek dat we in totaal 4e waren geworden, een einde aan een dag vol races. Het waren twee ontzettend leuke dagen en we zitten natuurlijk al weer vol ideeën om de boot te verbeteren! Stay tuned!
IMG_20210924_182401

Bedankt Jurre Sijpersma en Luwe Stroosma voor de foto's!

Andere updates

Maandupdate december 2021

Afgelopen maand zijn we bezig geweest om een testopstelling te maken voor de hoogtesensor. Deze sensor moet gaan meten hoe hoog de boot boven het water is. Wanneer we namelijk met hydrofoils varen moe...

Lees meer >>

Maandupdate november 2021

Afgelopen maand, in november, zijn we eigenlijk “van start” gegaan met het nieuwe seizoen. Natuurlijk hadden we daarvoor ook al wat nieuwe projecten opgepakt én lopen er op dit moment nog een aantal p...

Lees meer >>

Maandupdate oktober 2021

We hebben ons team uitgebreid! Sinds oktober is Damian Wierenga één van de zes teamleden van Spectrum Solarteam. Damian heeft de afgelopen jaren ervaring in het solar boat racen opgebouwd bij het Youn...

Lees meer >>

Maandupdate september 2021

Afgelopen maand hebben we best een belangrijke wijziging uitgevoerd. Dit was namelijk het communicatienetwerk in onze boot, namelijk CAN bus. Hiermee communiceren verschillende onderdelen met elkaar o...

Lees meer >>