Raceupdate Elfstedentocht 2022

Na jaren werd er afgelopen week weer een Elfstedentocht voor zonneboten georganiseerd! Met veel plezier hebben wij ons vorig jaar al ingeschreven, maar na de race in Akkrum 3 weken geleden begon ook de voorbereiding in de praktijk. We hebben veel leerpunten van de race in Akkrum nog kunnen verbeteren in de tussentijd, en nog een uitgebreide testvaart van 70 kilometer gedaan.

Zo’n lange testvaart had alles te maken met de afstanden die we tijdens de Elfstedentocht moeten varen. De totale tocht van ruim 200 kilometer werd verdeeld over drie etappes, die we in 3 dagen varen. Dat resulteerde in afstanden tussen de 60 en 70 kilometer per dag.

Naast het testvaren staken we ook nog veel tijd in het plannen en uitdenken van de tocht. Een uitgebreid draaiboek met alle tijden bijvoorbeeld. Er komt nogal wat bij kijken, want tijdens de tocht moeten we niet alleen varen, maar is de rest van het team aan wal bezig met het maken van foto’s en video’s, het uitdenken van de strategie, het in de gaten houden van de uitgelezen waardes van de boot en het meerijden met de juiste gereedschappen om een eventuele spoedreparatie te kunnen doen.

De voorbereidingsdag verliep soepel, we konden snel inpakken, hebben ons kamp opgezet, kwamen vlot door de keuring en waren niks vergeten.

IMG_7411

Eerste etappe: Leeuwarden - Stavoren
De eerste etappe was van Leeuwarden naar Stavoren. Een warme, zonnige dag. Perfect voor een zonnebootrace natuurlijk! Vandaar ook dat de ‘mooi weer’-route werd gevaren. Maar voor we konden starten met varen begon de start met 2,1 kilometer hardlopen, net als bij de originele Elfstedentocht per schaats. Nadat Damian de longen uit zijn lijf had gelopen en de boot aantikte, konden we als tweede vertrekken uit de Swettehaven in Leeuwarden.

Echter, vlák voor de start zagen we dat onze boot geen internetverbinding had. Daarom hebben we het telemetriesysteem uit gezet zodat deze gereset kon worden. Door een ongelukkigheid in de timing hebben we die net te vroeg weer aangezet, waardoor het systeem was vastgelopen toen we net waren vertrokken. We voeren dus helemaal zonder enige informatie van onze boot! Zowel op afstand als het scherm in de boot zelf toonde geen waardes over bijvoorbeeld hoeveel we bijlaadden met de zonnepanelen, hoe vol de accu nog was en welk vermogen er naar de motor ging. Het enige dat we hadden was de snelheid via een smartphone.

Pas na 20 kilometer, in Sneek, waar een snelheidslimiet gold, konden we dit oplossen. De oplossing zelf was uiteindelijk vrij makkelijk: nogmaals een reset, maar deze keer werkte het effectief om de telemetrie weer aan de praat te krijgen. Dus door naar de volgende steden van deze etappe!

Het vervolg van de route ging goed, we konden lekker doorvaren, maar toch merkten we wel een verminderde efficiëntie ten opzichte van onze testvaarten. Opmerkelijk, maar onduidelijk was waardoor, het kan bijvoorbeeld ook door tegenwind of golven komen. Enige tijd later rook Mark, onze schipper, ineens een vreemde lucht vanuit achterin de boot, de lucht van verbrande elektronica. Reden voor ons de boot zo snel mogelijk aan de kant te halen om alles te controleren. Bij deze controle vonden we echter geen opmerkelijkheden. De MPPT’s, de elektronica tussen de zonnepanelen en de accu, hebben we extra goed gecontroleerd omdat het vermoeden was dat dat de reden was. Na niks gevonden te hebben, vervolgden we onze weg naar de etappefinish in Stavoren om daar als derde boot in onze klasse over de streep te varen.

Eenmaal terug op de camping hebben we de hele boot op z’n kop gehaald om te onderzoeken wat de reden van de vreemde lucht was van die middag. Dit was eerst lastig te vinden, omdat de geur overal ingetrokken was. Maar uiteindelijk hebben we de oorzaak gevonden: een (te) warm geworden stekker van één van de motorkabels. De verbinding van de stekker was waarschijnlijk niet helemaal goed, waardoor deze erg warm was geworden en dus was gesmolten… Niet heel fijn om te ontdekken. Gelukkig hebben we de stekkers op reserve en hebben we die avond het euvel gerepareerd.

IMG_20220624_153809306

Tweede etappe: Stavoren - Franeker
Vanwege het weer, met in de ochtend veel regen en mogelijk onweer, was de start 2 uur verplaatst. Maar ondanks het wachten op de regen, werd er niet echt veel zon verwacht. Het beloofde een langzame etappe te worden en dus startte we ook rustig, een ruime 10 km/h.

Maar na verloop van tijd werd het weer steeds mooier en zagen we geleidelijk steeds meer opbrengsten van onze zonnepanelen! Reden dus om een tandje bij te zetten tot wel 17-18 km/h. Ook zijn we deze etappe nog even snel gestopt om de stekkers en kabels van de motor te controleren, waar het gister mis ging. We wilden er extra zeker van zijn dat het goed ging. Dat was gelukkig het geval. Halverwege de etappe, in Bolsward, zijn we geswitcht van schipper. Mark had de ochtend gevaren, en Sjoerd nam de rest van de dag voor zijn rekening.

Deze etappe leek vrij soepel te verlopen! En dat is fijn, dat geeft vertrouwen voor de rest van de tocht. Er was op den duur één puntje: de GPS ontvanger ging kapot, daardoor konden we de huidige snelheid niet zien. Maar dat is geen ramp, alle overige informatie die we nodig hebben voor de strategie werkte wel. Middels de GPS op de telefoon hadden we een prima indicatie en heeft dit niet voor problemen gezorgd in het vervolg van de etappe.

Derde etappe: Franeker - Leeuwarden
Ook voor deze dag was niet erg veel zon voorspeld, maar het was de dag ervoor niet gelukt de accu weer helemaal op te laden. Daarom besloten we ‘s ochtends vroeg om 5 uur op te staan om de eerste zonnestralen mee te kunnen pakken. Door de boot flink te kantelen, richtten we de zonnepanelen richting de opkomende zon. Uiteindelijk bleek de ochtend nog een stuk zonniger dan verwacht en was de accu ook zonder vroeg opstaan ruim op tijd voor de start vol geweest, ook de andere teams startte allemaal met een volle accu. Er deze dag twee sluizen waar we doorheen moesten, waarbij we een tijdje stil zullen liggen en dus konden bijladen. Zodoende konden we extra vlug naar de eerste sluis varen, een traject van zo’n 11 kilometer.

IMG_7488

100 meter voor de sluis ging het echter mis. De aandrijving maakte vreemde geluiden en kwam niet meer echt snel vooruit. Ons vermoeden was dat het de schroef was: wellicht zat er een waterplant in verstrikt of hadden we iets geraakt waardoor deze was beschadigd. Na een controle hierop, door de achterkant van de boot even omhoog te tillen zodat de schroef zichtbaar werd, bleek dat niet het geval.

Bij de sluis hebben we de boot uit het water getild en de aandrijving open gemaakt. Het euvel was snel zichtbaar: één van de lagers in de motor was kapot gegaan… Het vervangen van de lagers zou waarschijnlijk te veel tijd gaan kosten, dus maakten we de keuze om onze reserve aandrijving onder de boot te zetten. We misten echter nog één onderdeel om dit vast te zetten. Snel heen en weer gereden naar de camping waar dat onderdeel nog lag, aandrijving er in en gaan! In totaal duurde de reparatie 50 minuten.

Helaas, nadat we nog ge 2 minuten hadden gevaren gaf ook de reserveaandrijving problemen en zat geheel vast. Onze schipper peddelde terug naar de kant en hebben we weer de boot uit het water getild. Toen zaten we met twee kapotte aandrijvingen. Parallel aan elkaar hebben we voor beide aandrijvingen gekeken wat de problemen precies waren. In onze reserve aandrijving bleek de vertragingskast niet meer te willen draaien. Vermoedelijk is er een onderdeeltje terechtgekomen tussen de tandwielen waardoor deze kapot gedraaid zijn. Bij onze gewone aandrijving (de niet reserve aandrijving) was het probleem natuurlijk nog steeds het lager in de motor.

Met hulp van het gereedschap van Whisper Power Solar Team, die op dezelfde plek met pech was gestrand, hebben we op het hek van een weiland de motor uit elkaar kunnen halen. Dat was nog niet zo eenvoudig en kostte dus even wat moeite. Maar eenmaal uit elkaar, konden we het lager vervangen (we hadden gelukkig van tevoren al reservelagers besteld en meegenomen). Ondertussen wisselde de rest van het team de aandrijving in de boot weer om, zodat we zo min mogelijk tijd verloren. Zodra de motor klaar was schoven we hem er weer in en we konden weer gaan! De reparaties hebben in totaal zo’n 2:30 uur geduurd! Maar het belangrijkste was dat het weer werkte.

Het was de eerste minuten echt even spannend of het niet weer mis zou gaan, maar na enkele minuten begon het vertrouwen terug te komen. We voeren en reden snel door naar de volgende sluis om daar de boot weer op te vangen. De persoon voor de tijdregistratie van de organisatie was zelfs nog aanwezig. Bij deze sluis hebben we de boot over het land getild naar de andere kant. Omdat we vrij veel vertraging hadden opgelopen met de reparatie, werd ons geadviseerd de route richting Dokkum, ook wel "de hel van het Noorden" genoemd, over te slaan en direct naar de finish te varen. We hebben toen besloten dat ook te doen en daarmee werd de snelheid die we konden varen een stuk hoger. We hadden tenslotte inmiddels ook weer een een volle accu, omdat we tijdens de reparatie hebben kunnen bijladen.

Al varende kwamen we er echter achter dat we plots helemaal voor aan het deelnemersveld kwamen te liggen! Dat hadden we niet verwacht. We kwamen zelfs voor de nummer één, Sunflare, te liggen. Daarom hebben we even op hen gewacht, zodat zij dan als nummer één daadwerkelijk als eerste over de finish konden komen. Vervolgens zijn we vlak na hen de finish over gevaren. Wel met een ‘Did Not Finish’, omdat we Dokkum hadden overgeslagen.

Achteraf blijft het knagen dat we niet de hele route hebben gevaren. Al zouden we pas laat op de dag binnen komen, we waren liever naar alle elf steden gevaren. De volgende editie van The Ultimate Solar Boat Challenge (een challenge was het zeker!) varen we hoe dan ook de volledige route!

IMG_7508

De uitslag
Uiteindelijk konden we na drie etappes een derde prijs in ontvangst nemen! Zowel de eerste als de tweede dag zijn we als derde geëindigd, niet heel lang achter Whisper Power Solar Team. Omdat iedereen behalve de nummer één op de laatste etappe echter een ‘Did Not Finish’ heeft gekregen (sommigen vanwege een te langzame tijd, andere vanwege het uitvallen tijdens de race en wij omdat we een stuk hebben afgesneden). Omdat iedereen de laatste dag dus dezelfde tijd heeft gekregen, bleef het klassement zoals het er bij stond na de tweede etappe staan. Dat betekende een derde prijs voor ons!

Het waren vier zware en dagen, maar we hebben ons uitstekend vermaakt en zijn tevreden met onze derde plek. Het varen ging over het algemeen goed, ook de spoedreparatie ging niet slecht, maar we zijn ook veel verbeterpunten tegengekomen waardoor we weer extra veel energie hebben gekregen om die de komende tijd te gaan verbeteren!

Deze zomer zijn er verder geen echte races gepland, maar we gaan wel een stuk of wat evenementen bezoeken, en ondertussen proberen we verschillende onderdelen te verbeteren.

Andere updates

Raceupdate NK Zonnebootrace Akkrum 2022

De eerste race van seizoen 2022 is een feit! Het NK Zonnebootrace in Akkrum, een jaarlijkse traditie tijdens het hemelvaartsweekend, heeft afgelopen weekend plaatsgevonden. Daar gingen nog wel een paa...

Lees meer >>

Maandupdate april 2022

In april hebben we weer hard gewerkt aan de nieuwe aandrijving. Al eerder hebben we mallen gemaakt. De mallen zijn van beton met daarin waterslangen. Door vervolgens warm water door de slangen te pomp...

Lees meer >>

Maandupdate maart 2022

Vorige maand schreven we over de bezorging van een aantal nieuwe PCB’s. Die hebben we deze maand kunnen testen! Het gaat daarbij onder andere om de ‘charge contactor’, die het schakelen tussen de MPPT...

Lees meer >>

Maandupdate februari 2022

Het was weer tijd voor een testvaart! Echter, niet met onze zonneboot, maar met een gewone rubberboot. In dit geval ging het om het testen van een afstandssensor / hoogtesensor. Deze sensor willen we ...

Lees meer >>