Maandupdate januari 2022

Recent stuitte we helaas op een probleempje bij de productie van de nieuwe aandrijving. Dat was namelijk een 3D-geprint onderdeel dat gevuld moest worden met hars. Het vullen wilde namelijk niet goed lukken. Daarnaast was de uitlijning van de 3 stroomaansluitingen voor de motor niet helemaal goed. Daarom hebben we het ontwerp van de aandrijving een heel klein beetje aangepast, zodat het 3D-geprinte onderdeel wat we hierboven noemde anders geprint kan worden zodat het niet meer gevuld hoeft te worden met hars! Daarnaast hebben we een printplaatje ontworpen die er voor zorgt dat kleine verschillen in uitlijning gecorrigeerd kunnen worden. De onderdelen zijn inmiddels besteld en komen dus binnenkort binnen!

We zijn ook bezig geweest met een nieuwe bok, dus waar we de boot mee vervoeren op het moment dat die niet in het water ligt. We hergebruiken de bok die de NHL ooit heeft gebruikt voor hun boot, dus we hoeven hem alleen maar aan te passen naar de vorm van onze boot.

Daarnaast hebben we een nieuwe versie gemaakt van onze universele microcontroller (wij noemen dit onderdeel “Magenta”). Naar aanleiding van onze eerste versie, die inmiddels al in de boot wordt gebruikt om het gashendel signaal door te geven aan de motorcontroller, kwam we wat verbeterpunten tegen. Zo kunnen we hem nu makkelijker op het juiste canbus netwerk instellen, kan er een chip op die sneller kan rekenen en meer geheugen heeft, en kunnen we hem makkelijker programmeren. Best nuttig dus!

We hebben nóg een nieuwe versie van iets besteld: van de charge contactor. Versie 3 is dit eigenlijk. Het doel van de ‘charge contactor’ is het schakelen van de verbinding tussen de accu en de zonnepanelen op het moment dat de boot aan staat, op een zo efficiënt mogelijke manier. De vorige twee versies bevatte helaas een paar foutjes waardoor die niet helemaal werkte. Dat hebben we inmiddels op kunnen lossen en dus hebben we er vertrouwen in dat deze nieuwe versie een goede gaat zijn.

Op softwarematig gebied zijn we afgelopen maanden bezig geweest om een simulatie op te zetten van de boot als het gaat om de (toekomstige) vleugels. Het is geen simulatie waarin je visueel de boot ziet bewegen, maar we kunnen wel rekenen wat er gebeurt. Op die manier kunnen we al veel ervaring opdoen met het aansturen van de vleugels als we nog geen prototype hebben. Dat hebben we ook al flink gedaan en veel van geleerd! Zo hebben we een PID controller geprobeerd en daarnaast ook een systeem getest om met machine learning de vleugels te besturen, iets wat we ook in het echt heel graag willen gaan proberen. Daarnaast willen we de simulatie gaan uitbreiden zodat die de ‘echte wereld’ beter kan simuleren en we dus van tevoren beter het gedrag van de boot kunnen inschatten.

Tot slot, omdat INDI ook dit jaar weer onze hoofdsponsor is hebben we ook weer een doos materialen ontvangen. Hiermee hebben we wat zeer bruikbaar gereedschap er bij en hebben we nieuwe onderdelen om bijvoorbeeld de trailer te verbeteren.

Andere updates

Raceupdate Elfstedentocht 2022

Na jaren werd er afgelopen week weer een Elfstedentocht voor zonneboten georganiseerd! Met veel plezier hebben wij ons vorig jaar al ingeschreven, maar na de race in Akkrum 3 weken geleden begon ook d...

Lees meer >>

Raceupdate NK Zonnebootrace Akkrum 2022

De eerste race van seizoen 2022 is een feit! Het NK Zonnebootrace in Akkrum, een jaarlijkse traditie tijdens het hemelvaartsweekend, heeft afgelopen weekend plaatsgevonden. Daar gingen nog wel een paa...

Lees meer >>

Maandupdate april 2022

In april hebben we weer hard gewerkt aan de nieuwe aandrijving. Al eerder hebben we mallen gemaakt. De mallen zijn van beton met daarin waterslangen. Door vervolgens warm water door de slangen te pomp...

Lees meer >>

Maandupdate maart 2022

Vorige maand schreven we over de bezorging van een aantal nieuwe PCB’s. Die hebben we deze maand kunnen testen! Het gaat daarbij onder andere om de ‘charge contactor’, die het schakelen tussen de MPPT...

Lees meer >>