Maandupdate februari 2022

Het was weer tijd voor een testvaart! Echter, niet met onze zonneboot, maar met een gewone rubberboot. In dit geval ging het om het testen van een afstandssensor / hoogtesensor. Deze sensor willen we gaan gebruiken om het controlesysteem voor de draagvleugels te maken. Op basis van de gemeten hoogte boven het water, moeten de vleugels bijgestuurd worden om zo te zorgen voor de juiste hoogte boven het water. Om te kijken of een radarsensor geschikt is voor onze toepassing, hebben we met een creatieve setup de sensor bevestigd op de rubberboot zodat de sensor voor de boot uit stak en dus de afstand tot het water kon meten. Vervolgens hebben met de computer geëvalueerd of de gemeten waardes bruikbaar zijn en welke instellingen van de sensor we daarbij nodig hebben.

Testvaart met de radarsensor

Na deze testvaart bleek dat de sensor heel goed werkt voor onze toepassing! Zodoende zijn we direct verder gegaan met het project omtrent deze sensor, en hebben we de juiste materialen uitgezocht om er twee in de boot te kunnen monteren. Daarnaast zijn we inmiddels begonnen met het schrijven van de code om de sensor uit te lezen.

Daarnaast zijn er meerdere nieuwe PCB’s bezorgd. Namelijk een nieuwe versie van “Magenta”, onze universele microcontroller. Hiermee kunnen we dus aan de slag en kunnen we onder andere gebruiken voor het uitlezen van bovenstaande radarsensors! Ook zijn er PCB’s bezorgd voor de stekkeraansluiting van de motorkabels. Deze werkt voornamelijk als een soort adapter tussen de motor en de kabels, maar zorgt er ook voor dat we nog het een en ander kunnen bijstellen en niet alles op een millimeter aankomt.

PCB's om de motorkabels te verbinden

Op het gebied van elektro is er meer gebeurd dan PCB’s: we zijn druk bezig geweest met het bijwerken van onze documentatie / elektrische schema’s. We zijn in een nieuw jaar en er is nogal wat gewijzigd afgelopen tijd, dus er komt een volledig nieuwe versie. Een klus die vaak blijft liggen, maar wel belangrijk is om alles altijd goed aan te kunnen sluiten en terug te kunnen vinden.

Tot slot hebben we deze maand een ‘hoofdpijndossier’ afgerond, intern bij ons bekend als het 'luikenproject'. Toen wij twee jaar geleden nieuwe luiken in ons dek maakte zodat we alle componenten in de boot goed kunnen plaatsen, moest er ook wat verzonnen worden om dat waterdicht te kunnen sluiten, en te zorgen dat het gesloten blijft. Vooral als de boot op de trailer staat, willen we natuurlijk niet dat op de snelweg een van de luiken eraf vliegt. Na een stuk of wat iteraties van ideeën wat uiteindelijk helaas niet lukte, hebben we het nu uiteindelijk toch voor elkaar gekregen dat we ze goed en redelijk waterdicht kunnen sluiten!

De sluiting van de luiken

Andere updates

Raceupdate Elfstedentocht 2022

Na jaren werd er afgelopen week weer een Elfstedentocht voor zonneboten georganiseerd! Met veel plezier hebben wij ons vorig jaar al ingeschreven, maar na de race in Akkrum 3 weken geleden begon ook d...

Lees meer >>

Raceupdate NK Zonnebootrace Akkrum 2022

De eerste race van seizoen 2022 is een feit! Het NK Zonnebootrace in Akkrum, een jaarlijkse traditie tijdens het hemelvaartsweekend, heeft afgelopen weekend plaatsgevonden. Daar gingen nog wel een paa...

Lees meer >>

Maandupdate april 2022

In april hebben we weer hard gewerkt aan de nieuwe aandrijving. Al eerder hebben we mallen gemaakt. De mallen zijn van beton met daarin waterslangen. Door vervolgens warm water door de slangen te pomp...

Lees meer >>

Maandupdate maart 2022

Vorige maand schreven we over de bezorging van een aantal nieuwe PCB’s. Die hebben we deze maand kunnen testen! Het gaat daarbij onder andere om de ‘charge contactor’, die het schakelen tussen de MPPT...

Lees meer >>