Maandupdate april 2022

In april hebben we weer hard gewerkt aan de nieuwe aandrijving. Al eerder hebben we mallen gemaakt. De mallen zijn van beton met daarin waterslangen. Door vervolgens warm water door de slangen te pompen, wordt het beton warm en hard de hars in het carbon uit. Op de dag van de productie hebben we vele prepreg carbon matjes op maat gesneden en heel secuur op de juiste plek gelegd in de mal. Hierbij bleek ook het ontwerp van ons staartstuk een wat moeilijke vorm te hebben om het carbon er goed in te leggen. Uiteindelijk is het gelukt om alles er in te leggen en konden de mallen op elkaar gelegd worden.

productie-aandrijving-1

productie-aandrijving-2

productie-aandrijving-3

De volgende dag hebben we het systeem om de mallen geleidelijk op te warmen aangezet. Dit duurde ongeveer de hele dag en moet op bepaalde tijden op een bepaalde temperatuur. Dit hadden we volledig geautomatiseerd.

productie-aandrijving-4

Het vervolg van de productie van de aandrijving zullen we volgende maand benoemen!

Naast de aandrijving gaat ook het draagvleugelproject op de achtergrond verder. Om de (toekomstige) draagvleugels te kunnen bevestigen aan de boot hebben we strutkasten ontworpen. Deze zorgen voor de bevestiging van de struts aan de boot. Onderaan de struts komen vervolgens de daadwerkelijke draagvleugels te zitten. Nu we dit ontwerp hebben, hebben we een prototype laten snijden om te kijken of het allemaal past en of het goed in de boot te monteren is. Goed nieuws: dat lijkt allemaal het geval, dus kunnen we binnenkort een productievariant van carbonnen platen laten snijden.

prototype-strutkast-2

Tot slot hebben we onze accubak intern een beetje gewijzigd. We waren niet helemaal tevreden met de grote rechtopstaande DC/DC converter en de algemene indeling. We hebben de DC/DC converter vervangen voor een moderne versie die een stuk kleiner is en dus op de bodem kan liggen. Boven de nieuwe converter hebben we een lasergesneden acrylaat plaatje geplaatst, waar alle componenten op kunnen worden bevestigd, zoals: de zekeringhouder, de charge contactor en de discharge contactor. Het resultaat vinden wij een stuk strakker en beter.

accubak-met-plaat

We gaan hem komende maand afmaken met alle componenten en kabels op de juiste plek.

Andere updates

Raceupdate Elfstedentocht 2022

Na jaren werd er afgelopen week weer een Elfstedentocht voor zonneboten georganiseerd! Met veel plezier hebben wij ons vorig jaar al ingeschreven, maar na de race in Akkrum 3 weken geleden begon ook d...

Lees meer >>

Raceupdate NK Zonnebootrace Akkrum 2022

De eerste race van seizoen 2022 is een feit! Het NK Zonnebootrace in Akkrum, een jaarlijkse traditie tijdens het hemelvaartsweekend, heeft afgelopen weekend plaatsgevonden. Daar gingen nog wel een paa...

Lees meer >>

Maandupdate maart 2022

Vorige maand schreven we over de bezorging van een aantal nieuwe PCB’s. Die hebben we deze maand kunnen testen! Het gaat daarbij onder andere om de ‘charge contactor’, die het schakelen tussen de MPPT...

Lees meer >>

Maandupdate februari 2022

Het was weer tijd voor een testvaart! Echter, niet met onze zonneboot, maar met een gewone rubberboot. In dit geval ging het om het testen van een afstandssensor / hoogtesensor. Deze sensor willen we ...

Lees meer >>